viernes, 23 de mayo de 2008

Ressenya del llibre (per a la revista Auriga)

Títol: Llatí, ESO
Autor: Martí Duran
Editorial: Casals
Any: 2008

El curs vinent s’aplicarà al quart d’ESO el nou currículum, que inclou el llatí com a matèria optativa. Algunes editorials tenen ja la feina feta: és el cas de Casals, que presenta un llibre de text de disseny atractiu, concebut per a una matèria de durada anual. Enfront d’altres mètodes d’ensenyament de les llengües clàssiques més personals i per tant més difícils d’utilitzar, la proposta de Martí Duran segueix el model tradicional d’aprenentatge progressiu de la morfologia nominal (declinació per declinació) i dels temps verbals. Cada unitat inclou una bona selecció de frases i textos, amb cura d’evitar elements de morfologia i de sintaxi que no hagin estat prèviament tractats. Al costat d’aquestes activitats de traducció hi trobem una sèrie de petits exercicis de tipologia força diversa, en què cal relacionar termes, localitzar l’intrús en una llista, inserir termes en els espais en blanc d’un text, omplir graelles, conversió de temps verbals, etc. Al final de cada unitat hi ha una útil selecció d’activitats distribuïdes en les categories d’avaluació, reforç i ampliació. Paral·lelament a aquests continguts estrictament lingüístics, es van tractant temes de cultura, referits a la història, a la literatura, als aspectes polítics, socials i religiosos del món romà, així com a la vida quotidiana, amb uns textos informatius de gran rigor. De fet, pel seu plantejament, el llibre podria ser perfectament emprat en un primer de batxillerat. Ara bé, en comparació amb d’altres llibres similars ja existents, aquest mètode presenta diversos aspectes interessants, el més destacable dels quals és sens dubte la inclusió d’un CD que complementa la part pràctica amb exercicis interactius. Es tracta d’una novetat que serà molt benvinguda tant pels professors com pels alumnes, ja que el mitjà informàtic permet de consolidar els coneixements d’una manera molt més lúdica. El CD conté igualment enregistraments sonors amb biografies de personatges, que es complementen amb els exercicis de comprensió que hi ha al llibre. Una altra de les novetats és el fet d’incorporar en un llibret annex un petit vocabulari llatí-català i català-llatí, així com un compendi de gramàtica. Cal destacar-hi també les activitats que impliquen l’ús d’internet, amb suggeriments interessants com ara un passeig virtual per la Roma antiga, o l’elaboració de fitxes sobre frases llatines cèlebres i les circumstàncies en què van ser pronunciades. Finalment, un altre dels aspectes que fan amè aquest llibre és l’ús de l’espai dels marges per a explicar curiositats, recollides sota els epígrafs “Nugae” i “Ens agraden les paraules”. Hi anem espigolant, ací i allí, petites sorpreses, sobre tot referents a l’inesperat origen de paraules de cada dia: d’on ve la paraula “lavabo”? I la paraula “spa”, que ara està tan de moda? Per què treballar és triplement un pal...? Martí Duran ens proposa, doncs, un camí ple de tresors amagats que convidarà els alumnes més desperts a descobrir-hi l’amor pel món antic.

Montserrat Nogueras
IES Serrallarga (Blanes)

No hay comentarios: